”Stå stadigt i vilka ni vill vara i sociala medier”

Erica Lascelles, SVT.

Eleverna på Webbredaktör terminskurs är inne på upploppet av sin utbildning på Poppius, där de bland annat byggt sin egen sajt. I förra veckan fick klassen en gästföreläsning av Erica Lascelles, gruppchef för onlinevideo och sociala medier på SVT nyheter. Vi bad Erica om fem tips till den som jobbar med sociala medier.

1. Syfte
Anpassa inte strategin efter algoritmerna – stå stadigt i vilka ni vill vara i sociala medier. Vad är er profil? Hur vill ni uppfattas? Vad vill just dina följare se, och hur väcker du deras engagemang? Och framförallt, se till att syftet med att vara på sociala medier är tydligt för alla som jobbar med era konton. Marknadsföring, dialog eller att driva trafik till egen plattform – syftet avgör helt hur ni jobbar i praktiken.

2. Återpublicera mer
Mycket material på sociala medier är underdistribuerat. Visst, du får räkna med lägre räckvidd om du publicerar en artikel igen, algoritmerna innebär att den som redan sett posten troligen inte får den i sitt flöde igen. MEN, du kan ju nå massa människor som inte såg posten första gången. Enkel tumregel: går posten dåligt första gången så kommer den nog gå väldigt dåligt andra gången – går den väldigt bra första gången så är det god chans att den går bra igen (speciellt om det finns en ny aktualitetskrok). På SVT Nyheters Facebooksida återpublicerar vi veckans mest engagerande artiklar på helgerna, och som en topplista på händelser.

3. Lär av datan
En väldigt tacksam grej med sociala medier är att man får tillgång till mycket statistik. Använd det. Sätt rutiner för att analysera datan – når ni rätt målgrupper, vilka poster väcker störst engagemang, vilka tider på dygnet är följarna mest aktiva osv? Datan visar om strategin funkar. Sätt mål och följ upp.

4. Genomtittning
Att göra video är ofta ett framgångsrecept, men stirra er inte blinda enbart på räckvidd och reaktioner. Lägg tid på att analysera genomtittningskurvorna, de kan man lära sig mycket av. Dramaturgi, val av tumnagelbild, brant ingång och en lockande delningstext kan vara helt avgörande. Förutom att du får bättre kvalitet på filmerna så premieras även video med hög genomtittning av algoritmerna.

5. Använd många funktioner
Att använda många av de funktioner som erbjuds (live, stillbilder, händelser, video osv) skapar en variation som säkert uppskattas av följarna. Som en bonus så premieras även detta av algoritmerna.

 

Läs mer:

Annica Harrsjö och Emelie Grahm går Webbredaktör termin: Praktiska studier ger Annica och Emelie digital kompetens