Martins fem tips till kommunikatören

 

Martin Vind Zettersten, videolärare på Poppius, gick kursen Webbredaktör introduktion på hösten 2016. Efter kursen fick han jobb som kommunikatör på Upplands Bro kommun.

Vilket var det nyttigaste du lärde dig på kursen hos Poppius?

–  Att webbanpassa texter och rubriker. Som gammal tidningsjournalist och printredigerare får man tänka om vad gäller rubriksättning och ingresser för att texterna ska bli sökmotoroptimerade. Det var ett mycket lärorikt moment.

Här bjuder Martin på fem tips till den som vill bli en framgångsrik kommunikatör:

• Var nyfiken och testa nya saker! Medielandskapet befinner sig i ständig förändring, det som funkar i dag är mossigt i morgon och du behöver ständigt utveckla dig och lära dig nya sätt att nå ut.

• Snegla på vad andra gör! Bästa sättet att komma på bra idéer är att lära av andra, googla på vad andra med liknande tjänst/uppdrag har gjort och sedan gör du samma sak själv – fast ännu bättre och med en egen finess.

• Bli bra på rörlig bild! Videofilmer är just nu det bästa sättet att nå ut på webben och de behöver inte vara särskilt avancerade för att få bra genomslagskraft, men ribban höjs hela tiden. Du behöver dock inte vara någon expert för att göra snygga filmer, det finns många färdiga mallar att ladda ned och fylla med eget innehåll.

• Följ upp resultatet! Utvärdera i efterhand varför ett inlägg eller en kampanj fått bra genomslag eller inte: Hur bra nådde du ut, till vilka och varför? Vad har du lärt dig till nästa gång?

• Stå upp för dina idéer! Det är självklart viktigt att vara lyhörd för din uppdragsgivares önskemål, men det är du som vet bäst vad går hem hos mottagarna. Kommer en uppdragsgivare med en idé som du vet inte kommer ge önskat resultat, då gäller det att kunna motivera varför det blir bättre att göra på ditt sätt.